Saturday, July 17, 2010

Ukoy


Selamat malam semua.....baru skrg nie nak update apa yg dibuat petang tadi pasal baru aje balik dari melihat my princess ada die nya taekwondo friendly match....tak dapat citer byk2 pasal besok pagi minggu saya keje :-( biasalah kul 3 pagi dah nak bagun... petang tadi goreng Ukoy.... kenapa namanya ukoy tolong jangan tanya saya, saya pun tak tau....dah mmg resepinya namanya sedemikian. Jom kita intai resepinya
Bahan-Bahan
200 gm Udang
1 cawan air
1 sdt garam
1 1/2 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung jagung
sedikit serbuk lada hitam
serbuk perasa secukupnya
2 biji telur, dikacau sedikit
1 biji bawang besar, dihiris halus
sedikit daun sup/bawang, dihiris
1 cawan taugeh
1 keladi, diparut kasar (takde jadi saya gantikan dgn carrot )
sedikit hirisan kobis (resepi asal tak pakai)
minyak masak untuk menggoreng
Cara-Cara
Campurkan tepung, tepung jagung, air, sebuk lada hitam, garam dan serbuk perasa. Kemudian masukkan telur yg telah dikacau tadi , bawang besar, daun sup/bawang, taugeh dan parutan keladi (carrot yg saya gantikan) dan hirisan kobis. Panaskan minyak di dalam kuali. Kemudian ambil sekitar 1 sudu makan adunan dan leperkan dan tempek kan 1 ekor udang di atasnya dan goreng sehingga kuning keemasan. Boleh dihidangkan bersama cili sos.

2 comments:

  1. wah nampak sedap, seakan-akan cucur udang tapi beraneka isinya pula. Boleh cuba ni....tq

    ReplyDelete
  2. mmg sedap Azian...lagi-lagi klu dimakan panas2...mmg betul kata awak tu ianya seakan-akan cucur udang pun ada, mcm bakwan pun ada...cuba lah, InsyaAllah tidak akan mengecewakan...

    ReplyDelete