Tuesday, July 20, 2010

Kek Coklat Mini

Selamat petang & salam sejahtera semuanya.... apa yang saya bake petang ini adalah dari Majalah Rasa tahun 2008 jugak.... ia adalah kek mini yang cute, comel, cantik, membangkitkan selera dan tak lupa juga keenakan rasanya.....lembut, terasa coklatnya dan mudah dimakan terutama oleh anak2 kecil kerna size nya yang kecil molek tu....kek yang saya maksudkan tu ialah KEK COKLAT MINI.....jika berminat untuk mencubanya, disini ada saya kongsikan resepinya.... (lupa pulak....saya hanya bikin separuh aduan dari resepi dibawah, itu pun dah muai, banyak jugak jadinya)



Bahan-Bahan
225 gm marjerin (saya gunakan butter)
500 gm gula
4 biji telur
400gm tepung
500 ml susu segar
125 gm serbuk koko
10 gm soda bikarbonat



Cara Memasaknya
1. Pukul marjerin (butter) dan gula hingga kembang.
2. Masukkan telur sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar. Pukul lagi hingga sebati.
3. Masukkan tepung, soda bikarbonat dan serbuk koko. Gaul hingga menjadi adunan.
4. Sediakan acuan kertas dan tuangkan adunan ke dalamnya.
5. Bakar pada suhu 180C selama 40 minit atau sehingga masak.



No comments:

Post a Comment