Tuesday, July 20, 2010

Roti Sosej Berkeju


Assalamualaikum dan selamat pagi semua.... N3 nie sebenarnya semalam malam saya dah draft siang2 dan gi supermarket beli sosej pasal saya mmg dah ingat pagi nie nak buat untuk sarapan....maklum lah off nari jadi bolehlah menguli roti, pasal klu bikin roti nie makan masa sikit dan daku memakai tenaga semula jadi (takde BM :-( ....) mudah-mudahan klu ada rezeki bolehlah ku beli atau boleh ngecek hubby hehehehe.... Anyway resepi ialah dari Dapur Tanpa Sempadan..... terimakasih mat gebu....anak2 suka sgt roti nie terutama fareeq yg bongsu tu....mat saya minta izin C&P resepinya untuk dikongsi bersama dgn pengunjung2 blog saya nie ya.....


Bahan-bahannya
270 g tepung roti (high protein flour)
50 g tepung halus (tepung Hong Kong)
60 g gula halus
1/2 camca teh garam
2 1/2 camca besar susu tepung
1 1/2 camca teh instant yeast
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softerner
1 biji telur
140 ml air
30 g mentega (saya pakai shortening - crisco)
Sosej secukupnya (14 - 16 batang)
2 keping keju cheesedale, dipotong kepada 14 bahagian sama besar
Cara menbuatnya
UNTUK DOH :-
Satukan semua bahan diatas kecuali mentega dan sosej. Gaul hingga semua bersatu dan menjadi doh, masukkan mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang lembut, kenyal dan licin (lebih kurang 15 - 20 minit). Alihkan doh ke dalam satu bekas dan tutup permukaan dengan plastic cling. Biar naik 1 jam.

KAEDAH LAIN :- Masukkan kesemua bahan2 diatas kecuali sosej, ke dalam Bread Maker, pilih setting for dough dan tekan "ON". Tunggu hingga siap.

Sosej dicelur dan sejukkan, dibelah tengahnya buat macam poket dan masukkan1 potongan keju tadi, buat hingga siap. Canai doh dan potong supaya mendapat potongan berukuran 3 cm lebar dan 25 cm panjang. Balut sekeliling sosej. Letak atas dulang yang telah disapu sedikit mentega. Buat hingga habis. Biarkan 45 minit sehingga doh naik. Sapu kuning telur + sedikit susu, tabur bijan dan bakar dalam oven pada suhu 180C selama 17 - 20 minit. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan

2 comments:

  1. Salam Noraini,
    Anak2 memang sukakan sosej roll. Kalau kat rmh saya sekejap aje dan selesai...

    ReplyDelete
  2. Waalaikum salam Azian,
    Tulah kat rmh nie pun sama jugak...skejap licin...tapi sukakan klu apa yang kita bikin nie dorang makan dan habis semuanya...:-)

    ReplyDelete