Sunday, July 11, 2010

Chwee Kueh

Malam semua..... N3 terakhir malam ini ialah apa yang saya bikin petang tadi....Ia adalah sejenis kuih ala cina Chwee Kueh namanya.... Sudah beberapa hari nak buat tak jadi-jadi kerna takade stock chai poh kat rumah, jadi tadi bila gi pasar apalagi saya pun belilah maka terjadilah Chwee Kueh untuk makan petang hari nie... oh ya resepi nie ialah dari buku DELIGHTFUL CUISINE.... Lai ciak peng Chwee Kueh hehehehee



Bahan (A)
180 gm tepung beras
2 sdm tepung kanji
250 ml air

Bahan (B)
450 ml air
2 sdm minyak jagung
1/2 sdt garam

Bahan Inti
3 ulas bawang putih, dicingang
100 gm daging cincang
100 gm chai poh
1 sdt gula
1 sdm serbuk lada putih
kicap manis secukupnya
4 sdm minyak masak

Cara Memasak Inti
Tumiskan bawang putih tanpa hingga kekuningan. Kemudian masukkan danging cincang, chai poh, gula, serbuk lada putih, kicap manis dan minyak masak. Kacau hingga agak kering. Ketepikan.

Cara-Cara
Campurkan semua bahan2 (A). Kacau rata. Masak bahan2 (B) hingga mendidih. Bila sudah mendidih tutup api. Kemudian satukan bahan (A) & (B) dan kacau rata. Kukus acuan kecil2 (saya gunakan mangkuk aluminium yg digunakan utk pastry egg tart) selama 5 minit. Kemudian tuangkan adunan tadi ke dalam acuan kecil2 yg telah dikukus dan kukus selama 10 minit. Setelah masak, keluarkan dari acuan dan tarukkan inti yg telah dimasak tadi di atasnya. Sedia untuk dihidangkan.



Inilah gambar Chai Poh

No comments:

Post a Comment