Saturday, July 10, 2010

Puding Suji


N3 terakhir untuk hari ini ialah Puding Suji.... Suji adalah feveret saya, biarpun ianya puding suji ke bubur suji ke ataupun talam suji.....Resepi Puding Suji nie saya ambil dari majalah rasa tahun 2008.... saya rasa tak payah cerita panjanglah kan....Puding Suji nie mmg sedap.... jadi disini ingin saya kongsi resepi nya dan bagi sesiapa yg berminat boleh lah mencubanya


Bahan-Bahan
240 gm tepung suji (tepung semolina)-digoreng sekejap
120gm gula
125ml susu pekat
125ml susu cair
1 sudu teh esen ros
1/2 sdt pewarna kuning
1 sdm minyak sapi
30gm badam (saya kisar je, kasar2 sikit)
30gm kismis kuning - untuk hiasan (saya tak pakai pasal anak2 tak suka)
10gm gajus - digoreng (untuk hiasan)
1 helai daun pandan
sedikit air (mengikut kepekatan)
Cara-Cara
- Campurkan kesemua bahan2 diatas dan masak di atas api hingga mendidih kecuali badam, gajus, kismis dan air.
- Masukkan badam berserta sedikit air. Biar hingga menjadi pekat.
- Setelah pekat, angkat dan tuangkan ke dalam acuan puding. (saya gunakan loyang je)
- Taburkan kismis dan gajus di atasnya.
- Biarkan sejuk dan hidangkan.

5 comments:

  1. Salam noraini...
    Dekat resepi....barisan sembilan 30 g apa ye.... mcn ade yg tertinggal...Lg satu tepung suji tu tepung semolina ya!! mintak diperjelaskan lagi!!!. Ermmm tengok gambr puding ni pun dah tau sedap!!!

    ReplyDelete
  2. salam wana....
    maaf ya betul kata awak ada yg ketinggalan...sudah saya edit ia ialah badam dan betul tepung suji tu ialah tepung semolina....mmg sedap wana puding suji nie cubalah...terimakasih kerna memberi tau saya pasal ada resepi yg tertinggal tu....

    ReplyDelete
  3. Salam, nak tnya.... Tepung tu d goreng dgn mnyak apa dan brpa sukatan mnyak tersebut? Boleh tidak payah masukkan badam ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Esma...
      terlebih dahulu saya nak minta maaf kerana lambat sangat reply nya. disebabkan sebab tertentu skrg saya sudah jarang sekali membuka blog saya. walaupun terlambat, disini ingin jugak saya menjawab soalan awak. tepung tu digoreng tanpa minyak (macam di sangai gitu). klu tak nak pakai badam pun boleh tapi kurang lemak lah rasanya. sekali lagi saya mohon maaf ya.

      Delete
  4. Hm, tak tau mna stu yg masuk dulu. Minyak sapi ke masuk dulu? Saya tuang semua terlalu pekat dan berbintil lah. Boleh dijelaskan mana stu masuk dulu satu per satu? Terima kasih

    ReplyDelete