Friday, July 23, 2010

Kek Pisang



Salam dan selamat petang.....semalam, kawan hubby saya ada beri kami pisang (boleh tahan jugak banyaknya)....jadi untuk tidak membazir daripada nanti pisang2 tu jadi busuk dan dimakan tong sampah lebih baik saya jadikan Kek Pisang dan yang balance nya sikit besok pagi boleh buat lempeng untuk sarapan....Kek Pisang nie resepinya adalah daripada blog CMG....mmg lembut dan lembap lah kek pisang nie...sedap betul lah....kek pisang, pas tu teh-o panas...woooiiii tak terkata-kata....klu my hubby teh-o nya die suka taruk daun pudina dan kadang2 dicampur juga dgn kayu manis, aromanya mmg terangkat lah ......lah dah ke bab teh pulak.... berbalik pada kek kita nie, disini ada saya serta resepinya sekali.... Mat saya minta izin C&P....tq tq tq

Bahan-Bahannya
250 g tepung gandum*
1 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*(*digaul rata dan diayak)
15 g ovallate
150 g gula halus
5 biji telur gred A
125 g mentega, dicairkan dan biar sejuk
100 g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 camca teh vanilla, dilecek halus

CARA MEMBUATNYA :
1.Panaskan oven pada suhu 175C. Lenser bund-pan dengan mentega, tabur tepung rata dan ketuk keluar lebihan tepung. Ketepikan.
2.Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur (kesemuanya) dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan baulu). Perlahankan speed dan masukkan pisang lecek, gaul rata.
3.Masukkan tepung berselang seli dengan metega cair + minyak jagung tadi. Buat hingga siap dan gaul rata. Tuang dalam tin yang telah disediakan. Bakar 55 - 60 minit atau hingga masak, mengikut oven masing2.
4.Uji kek dengan mencucuk lidi sate di bahagian tengah kek, jika keluar bersih, tanda kek dah masak. Biar kan kek sejuk sedikit, longgar2kan dari tin dan terbalikkan. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidang...."

No comments:

Post a Comment