Thursday, July 29, 2010

Koci Keledek


Salam pada semua para pengunjung blog saya....terimakasih kerana sudi menyinggah dan meronda-ronda di blog saya nie.....Ini adalah kuih yang yang dibuat semalam untuk makan petang yang tak dapat saya muatkan N3nya...oh ya lupa pulak nak bilang kuih apa....Koci Keledek......selain warnanya yang menarik rasanya pun sangat lah enak...rasa manis keledek yang direbus dan kukus dan dikenakan pula dengan inti kelapa ishhhh mmg sedap....nak cuba??? resepi nie saya ambil dari Majalah Rasa keluaran terbaru tahun ini 2010 iaitu keluaran bulan Ogos....ada saya sertakan resepinya dibawah.....

Bahan-Bahan
2 biji keledek oren
250 tepung pulut
140 ml air
2 titik pewarna oren
sedikit garam
beberapa helai daun pisang untuk membungkus
sedikit minyak

Inti Kelapa
2 biji kelapa parut (putih)
450 ml air
350 gm gula merah (saya guna gula melaka)
50 gm tepung gandum
beberapa helai daun pandan



Cara Memasak
1. Untuk pennyedian intinya, masak gula merah bersama daun pandan dan air secukupnya hingga mendidih dan gulanya hancur.
2. Tapiskan dan masak semula bersama parut putih hingga airnya kering. Kacau sentiasa.
3. Kemudian masukkan tepung gamdum dan kacau rata dengan api pewrlahan. Angkat dan ketepikan.
4. Bancuh tepung pulut dengan air, keledek, garam dan juga pewarna oren hingga tidak melekat pada tangan.
5. Ambil sejemput adunan dan bulat-bulatkan kemudian masukkan kelapa dan kemaskan semula.
6.Lakukan hingga habis adunan dan bungkus di dalam daun pisang yang siap dilayur dan diletakkan minyak.
7. Kukus hingga masak selam 30 minit.


1 comment:

  1. as-salam sis..
    salam kenal..
    x pernah buat sendiri kuih koci..lagi2 kalu koci keledek, lgsg x pernah makan..mesti sedapkan sis..izinkan i mencuba ya..

    ReplyDelete