Tuesday, July 27, 2010

Murtabak Maggi


Assalammualaikum dan selamat pagi kepada pengunjung2 blog saya yang budiman....hari ini off, tak keje...jadi pagi tadi bikin sarapan...bikin murtabak maggi....saya mmg dari dulu sudah bikin murtabak maggi nie lebih kurang sudah 10 tahun yang lalu....diperkenalkan dan diajar oleh bibik anak2 saya yang sekarang bertugas di taiwan....saya suka bikinnya soalnya klu terkejut ada orang datang dan terkena pulak kat umah takde benda apa lagi, jawabnya murtabak maggi lah jadinya sal kat rumah stok maggi confirm mesti ada punya, nak tau knapa....hubby saya nie walaupun kat umah ada masak mcm2, dah makan mcm2 pun nnt aleh2 mintak nak makan maggi...klakar kan....katanya dah tekak dah rasa nak makan....ok lah citer panjang pulak pagi2 hari nie... mari lah kita lihat resepinya tapi minta maaf ya resepi nie saya tak ingat dari siapa dan dari mana lah....

Bahan-Bahan
6 biji telur
2 bungkus maggi perasa kari
1 cawan isi ayam yang didadu
1/2 cawan udang yang dibuang kulit yang didadu
daun bawang dihiris
bawang besar 1 biji dihiris
lada merah dihiris
sedikit garam
sedikit lada sulah

Cara membuatnya:
1. Memula masak maggi me dalam air mendidih selama 2 minit dan toskan. Ketepikan.
2. Isi ayam dan udang itu digoreng sedikit supaya masak sedikit.
3. Kemudian masukkan bawang besar yang dihiri. Apabila layu, angkat ketepikan.
4. Pecahkan telur-telur tadi. Masukkan garam, lada sulah dan perencah kari maggi dan kacau. Kemudian masukkan ayam dan udang tadi dan masukkan maggi mee.
5. Siapkan kuali, kalau ada non-stick lagi bagus. Goreng bahan-bahan tadi dengan sedikit minyak. Biarkan ia menjadi seperti murtabak/telur dadar yang tebal.
6. Setelah masak sebelah terbalikkan sebelah lagi. Biarkan ia masak betul-betul. Kemudian boleh dihidangkan. Nak sedap lagi makan dengan cili sos. Isi ayam boleh diganti dengan sesuka hati masing2 contohnya dgn daging cincang ke...

No comments:

Post a Comment