Wednesday, August 11, 2010

Mee Rebus


Assalamualaikim dan salam sejahtera semuanya....Alhamdulillah selesai sudah hari kedua kita berpuasa....Maklumlah bulan puasa jadi tak payah bercerita panjanglah ya.....saya ingin berkongsi apa yang saya masak untuk iftar di hari kedua kita berpuasa....Mee Rebus adalah menu hari ini yang resepinya saya cungkil dari blog Bro Rozzan...sudah terlanjur meronda diblognya jadi saya pun gunakan resepi2 Bro Rozzan saja lah dan juga kerna saya ada trust in Bro Rozzannya resepi....telah mencuba banyak masakan dan kuih2 dari blognya dan hasilnya tak pernah megecewakan.....Alhamdulillah.....ok resepinya ada saya sertakan di bawah....Bro Rozzan seperti biasa saya minta izin C&P resepinya ya.....

Bahan-Bahan
1½ kg mee kuning (dicelur)
½ kg taugeh (dibuang ekor, dicelur)

Bahan Kuahnya
1 cawan udang geragau* (rendam sebentar dgn air, toskan)
3 sudu makan udang kering* (rendam, toskan)
300 gm daging/tetelan (rebus hingga empuk dgn lebihan air)
2½ cm halia*
2 cm lengkuas*
2 batang serai*
6 ulas bawang putih*
2 biji bawang besar*
4 sudu makan penuh rempah kari ikan
6 sudu makan penuh tauco (jgn ambil airnya, dilecek separuh halus)
1 kg keledek (direbus dan lecek halus)
sedikit kacang tanah goreng (ditumbuk kasar-kasar)- (optional)
lebih kurang 1½ – 2 liter air (diambil dari air rebusan daging dulu, kalau tak cukup ditambah air biasa)
garam dan gula secukupnya
3 senduk minyak masak.

Cara:
Kisar bahan-bahan * dan campurkan dgn rempah kari ikan. Gaul rata. Panaskan minyak dan tumis bahan tersebut hingga rempahnya garing. Masukkan daging,/tetelan, taucheo, keledek lecek, air/air rebusan daging, garam dan gula. Masukkan kacang tumbuk, dikacau sebentar dan sesuaikan rasanya dgn selera anda. Biarkan kuah mendidih baru diangkat.
Bahan Taburan (Garnishing)Daun sup/bawang, lada hijau/merah, bawang goreng, tahu goreng, limau kasturi, telur rebus.
Nota: Kuah Mee Rebus ini biasanya mesti ada rasa sedikit manis (jgn terlalu manis pula) dan juga rasa tauconya. Rempah karinya pula jgn terlalu banyak, nanti jadi mee kari ! Saya gunakan rempah kari ikan sebagaimana yg diajar oleh ibu saya. Selain menjadi pemekat kuah, kacang tumbuk juga digunakan utk menambah rasa enaknya. Tak perlulah gunakan tpg jagung utk memekatkan kuah.

4 comments:

  1. Salam aini...
    Sodapnya kalau berbuka pose dapat makan mee rebus!! saya memang suka sangat mee rebus!! saya c&p resepinya yer... mahu buat jugak... hihihi

    ReplyDelete
  2. salam pada wana jugak....
    mmg sedap wana mee rebus nie klu buat untuk berbuka...klu time tak puasa tu klu gi sarapan, mee rebus mmg adalah salah satu pilihan heheheh...ehhh silakan lah wana copy n buat...InsyaAllah tak akan mengecewakan :)terimakasih kerana sudi mencuba :)

    ReplyDelete
  3. kak, I didnt know that lecehnya bahan2 mee rebus kalau takde keledek cannot eh?

    ReplyDelete
  4. nadia, keledek setahu kak ani it is a must lah...

    ReplyDelete