Saturday, August 14, 2010

Laksa


Selamat malam dan salam untuk semua...bagaimana dgn hari minggu anda semua, sibuk ke....saya semalam dapat lah kemas2 sikit apa yang patut pasal nnt klu dah sibuk membuat kuih dah lain hak pulak....anyway semalam nak masak Laksa tak jadi sal hubby blg masak Nasi Lemak, jadi hari masak Laksa lah....Resepi laksa nie pun saya cungkil dari blog Bro Rozzan...seperti yang saya katakan, dah terlanjur kat blognya jadi saya geledahlah resepi2 mee2 nya....soalnya keluarga saya klu dalam bulan pausa, untuk iftar mmg jarang berbuka dengan nasi....k lah, Bro Rozzan seperti biasa saya minta izin C&P resepinya.....
Bahan-bahan untuk kuah:
300-400 gm ikan tenggiri/parang atau lain2 (kukus, ambil isinya dan lecek halus)
(saya gunakan ikan mackerel dlm tin- cuci bersih dan buang sosnya dan lecek halus)
3 batang serai }
2 cm lengkuas }
4 ulas bawang putih }
2 biji bawang besar }…dikisar halus
3 sudu besar kerisik kelapa
400 ml santan pekat (dlm kotak)
2-3 cawan air (atau secukupnya)
3 sudu besar (bumbung) rempah kari ikan
sedikit air asam
5 sudu besar minyak utk menumis
garam secukup rasa
serbuk perasa (optional)

Bahan-bahan untuk Sambal
20 tangkai lada kering - rendam dengan air panas sehingga kembang, tos, dan kisar dgn sedikit air dan bubuh sedikit garam.

Bahan-bahan untuk tabur:
Sedikit daun kesum atau selasih (cuci bersih dan hiris halus)
150 gm taugeh (bersihkan, buang akarnya, cuci bersih dan toskan)
2 btg timun (buang kulit dan hiris halus)
20 biji telur burung (direbus dan buang kulitnya) saya campurkan skali dalam kuah
2 keping fish cake (dihiris) yg nie pun saya campur skali dalam kuah
1 –1 ½ kg mee laksa (celur & toskan)

Peraturan membuat Kuah :
Ikan dibersihakan dan kukus. Ambil isinya saja dan dilecek halus atau kisar.Gaul rempah kari ikan dgn bahan2 kisar lalu ditumis sehingga garing dan naik aromanya. Masukkan santan pekat dan 2 cawan. Kacau sekali-sekala dan kemudian dibiarkan sehingga kuahnya naik minyak. Jika kuahnya terlalu pekat, tambah sedikit air lagi mengikut citarasa anda. Kemudian bubuh garam secukup rasa.Cara menghidangMee laksa yang telah dicelur diletakkan dalam mangkuk. Atur diatasnya taugeh yg sudah dicelur, hirisan timun dan hirisan daun kesum atau selasih. Tuangkan kuah diatasnya. Letakkan sedikit sambal. Hidangkan panas-panas.

No comments:

Post a Comment