Thursday, August 5, 2010

Mint Rice (Nasi Pudina) Dan Ayam Ala Kassim

Salam sejahtera kepada pengunjung2 blog saya yang budiman....jom kita masak Mint Rice (Nasi Pudina) & Ayam Ala Kassim nak tak??? ahhh kedua-dua resepi nie saya cungkil dari blog Kak Ummi Home Sweet Home....klu pengunjung2 blog ku yang budiman ingin mencuba silakan lah, tapi terlebih dahulu saya ingin meminta izin kepada kak ummi untuk C&P resepinya ya....thks ya kak ummi....untuk pengetahuan anda, resepi Nasi Pudina adalah dalam bahasa orang putih soalnya saya C&P dari blog kak ummi which is actually in english, harap2 dpt di translate sendiri ya...maaf ya klu saya yg translate takut2 ada yg tak betul....

Mint Rice (Nasi Pudina)





Untuk rumah saya, saya dua kali gandakan bahan2 di bawah pasal 2 cups rice tak cukup hehehe... tapi klu digandakan beras, air pandai2 agak sukatannya ya....

Ingredients:-
2 cups basmati rice, washed and drained
1 small yellow onion, chopped or mince
4 cups chicken stock (i used 1 chicken cube Maggie + 4 cups water)
handful of chopped mint
2 tbsp olive oil (you can use butter/ghee if you want a more flavourful rice)- saya pakai ghee...aroma ghee + daun pudina tak leh angkat....

Method
Heat oil in a pot/pan.
Add chopped/minced onion and stir fry till soft.
Add rice and stir well. Make sure that the rice grains are well covered with oil and onion.
Transfer rice to the rice cooker, add chicken stock and let rice cook.
Once the rice is cook, add chopped mint and stir rice gently making sure that the mint are distributed nicely.
Leave cooked rice for about 10-15 minutes before serving.



================================================================




Ayam Ala Kassim


Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam - dipotong kecil
3 sudu besar cili kisar - kalau suka pedas boleh tambah
2 sudu besar kicap pekat (saya pakai kicap manis je)
3-4 tangkai daun kari
air secukupnya
garam secukup rasa
gula secukup rasa (*klu nak pakai gula melaka pun boleh)


Bahan2 kisar:
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia


Cara-Cara:
Gaulkan ayam dengan garam dan serbuk kunyit, kemudian gorengkan ayam tadi separuh masak. Angkat dan ketepikan.Panaskan minyak, tumiskan bahan2 kisar dan cili kisar sehingga wangi dan pecah minyak.Masukkan daun kari dan kacaukan rata.Biarkan seketika sambil dikacau selalu.Kemudian masukkan kicap pekat dan tumiskan sehingga kuah agak kering sedikit.Masukkan pula ayam dan sedikit air (kepekatan dan kecairan kuah bergantung pada selera masing2)Akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa, kacau dan biarkan sehingga ayam masak dan empuk.Angkat dan hidangkan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi tomato dan lain2 (saya makan dengan nasi pudina..)

No comments:

Post a Comment