Wednesday, October 6, 2010

Serawa Durian

Salam semua....ada tak yg minat dgn buah durian....saya pastikan ramai yg suka kat buah nie kan....buah durian adalah buah kesukaan seluruh family saya dan serawa durian pula adalah makanan all time feveret....serawa durian nie saya gunakan resepi Bro Rozzan....mmg mmg mmg mmg lah poweeeeeeeeer...kat sini ada saya serta resepi dari blog Bro Rozzan....jadi Bro Rozzan saya minta izin C&P resepinya kat blog saya....

Bahan-Bahan
10-12 ulas durian
300 ml santan pekat (saya gunakan santan KARA)
400-450 ml air
80 gm gula pasir (kurangkan atau tambah mengikut citarasa anda)
1 sudu teh garam (atau secukup rasa)
2 helai daun pandan (disimpul)

Cara:Isi durian dilecek dan dimasukkan ke dalam periuk. Bubuh santan, air, gula, garam dan daun pandan. Kacau sebentar sehingga rata. Kemudian tenggekkan periuk di atas api dan kacau dgn api yg sederhana. Biarkan kuah mendidih sebelum diangkat dari api. Hidangkan bersama pulut kukus

Penyediaan Pulut Kukus
300 gm beras pulut (dicuci bersih, bubuh dalam mangkuk kecil & tandakan aras pulut)
air biasa (sukatannya sama dgn aras pulut tadi)
2 sudu besar santan pekat
garam secukup rasa
1 helai daun pandan (disimpul)

Cara:
Panaskan kukusan. Bubuh pulut kedalam loyang bersama air, santan, garam dan daun pandan. Kukus hingga masak (kira-kira 20-25 minit).

No comments:

Post a Comment