Monday, October 4, 2010

Puteri Ayu

Salam dan selamat petang semuanya....Entry ini ialah apa yg saya buat semalam petang iaitu Puteri Ayu... Puteri Ayu nie mmg sedap dan ayu klu ianya menjadi....resepinya ialah dari blog Mat Gebu...saya mmg dah beberapa kali bikin menggunakan resepi mat, mmg sedap...klu ada yg ingin mencubanya silakan lah....jadi mat saya minta izin C&P resepinya kat blog saya nie ya :-)

Bahan-Bahannya :
1 biji telur gred A
80 g gula halus
80 ml pati santan
1/2 camca teh pes pandan
90 g tepung gandum*
1/2 camca besar tepung ubi*(*disatukan dan diayak)
1/2 camca teh ovallate
1 cawan kelapa parut
1 camca besar tepung jagung*
1/4 camca teh garam halus*(*digaul rata)

Cara membuatnya :
Sapu rata acuan kuih puteri ayu dengan sedikit minyak masak kemudian masukkan 1 camca teh parutan kelapa dan tekan sampai padat. Ketepikan. Putar gula dan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Masukkan pes padan dan gaul rata. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan santan hingga habis. Gaul hingga sebati. Sudukan ke dalam acuan yang telah diisi dengan kelapa tadi. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Angkat, sejukkan sebentar dan keluarkan dari acuan. Boleh dihidangkan....Menghasilkan kurang lebih 24 biji puteri ayu...

3 comments:

  1. salam...cantik tersusun puteri ayu kak ani.terliur...saya ada buat juga utk niaga resepi berbeza sikit.

    ReplyDelete
  2. salam

    betul tu.....tersusun cantik je kuih ni

    ReplyDelete
  3. Salam jugak untuk Nur & Wanieyra...tkasih :-) tkasih kak ani jugak pada CMG pasal menggunakan resepi dari blog die...tapi ada satu kali tu buat tak menjadi tapi bukan pasal resepinya tapi pasal tempat kukusan buat hal...mungkin Nur sudi berkongsi resepi Nur...mesti power jugak nie sal Nur buat niagakan :-)

    ReplyDelete