Sunday, October 3, 2010

Nyonya Terung Sambal


Assalammualaikum dan salam sejahtera semua, dah makan tengah hari ke....Hari nie saya tak masak apa2 sangat, cuma tak tahan bila gi ke blog CMG dan ternampak resepi dan gambar nyonya terung sambal. Meleleh air liur dan teruja daku dibuatnya...Makanya hari ini saya pun masak lah Nyonya Terung Samabal... Resipi dari blog CMG nie ringkas dan sedap sekali...lagi sedap klu dimakan bersama nasi putih panas2, lepas tu ada ikan goreng...sedapp u....ishh nak power lagi makan dengan petai (sebab tu saya hiaskan dengan petai, pulak tu my hubby mmg minat makan petai).....Mat saya minta izin C&P resepinya kat blog saya ya....thks

Bahan-Bahannya
1 biji terung biru saiz besar (kalau kecil, guna 2 biji)
2 helai daun limau purut
5 biji limau kasturi
Garam dan gula secukup rasa
5 biji cili merah*
6 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 cm kunyit hidup*
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*
2 biji buah keras*
1/3 inci belacan*(*ditumbuk lumat)

Cara-caranya
Terung, dikupas sedikit kulitnya, potong serong dan rendam dalam air yang dimasukkan sedikit garam. Limau kasturi, diperah jusnya. Ketepikan. Toskan terung tadi, lap kering dengan paper towel, kemudian goreng sekejap dalam minyak panas(anggaran 30 saat). Angkat, tos dan letak atas paper towel. Kemudian susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan. Panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumbuk lumat hingga harum, masukkan garam dan gula secukup rasa. Masukkan daun limau purut dan masak hingga pecah minyak, tuang jus limau kasturi, gaul dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Angkat sambal tadi dan letak atas terung, ratakan dan hidangkan segera. Saya taburkan petai, saja untuk hiasan dan ulam...hehehehehehe (resepi asal tak pakai)... pasal Mat pun ckp klu makan dgn petai sedap...anyway my hubby mmg suka makan petai....

No comments:

Post a Comment