Thursday, October 7, 2010

Pecal Bidan Terjun

Assalamualaikum di hari Jumaat yg mulia kepada semua pengujung2 blog saya....hari ini saya bikin Pecal Bidan Terjun yang resepinya diambil dari Blog Mat Gebu....seperti mat gebu, saya pun menggunakan bahan-bahan mana yang ada kat umah nie je...bila buat pecal nie yang paling penting pesanan dari mat ialah cekur....ya jgn lupa taruk cekur untuk memberikan keenakan yang lebih pada pecal kita....mat izinkan saya C&P resepinya ya....

BAHAN-BAHANNYA ;-)
1 cekak pucuk ubi, celur hingga lembut, toskan (takde saya gantikan dgn merebus ubi gentang)
1/4 biji kobis bulat, potong kasar, cuci dan toskan
1 biji timun, dipotong berbaji
2 keping tauhu, goreng dan potong dadu besar2
8 tangkai kacang panjang, kerat 1 inci.
1/2 biji sengkuang, hiris nipis (takde, saya gantikan dgn merebus telur...apa yg ada je lah)

BAHAN KUAH PECAL :-)
1 1/2 cawan kacang tanah
12 tangkai cili kering, kerat, cuci, tos dan lap kering2
7 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci belacan2 inci isi cekur, hiris halus.
Jus asam jawa secukupnya
Gula dan garam secukup rasa
Sedikit air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
1. UNTUK BAHAN PECAL :- Pucuk ubi, diasingkan dari tangkainya, rebus hingga lembut, tos dan biar sejuk, kemudian perah dan potong jika besar. Kobis bulat dicelur sekejap dalam air mendidih bergaram, angkat dan toskan. Celur juga kacang panjang sekejap, angkat dan toskan. Sususn bahan2 pecal dalam bekas sesuai.
2. UNTUK KUAH PECAL :- Kacang tanah digoreng tanpa minyak hingga keemasan, kisar sederhana halus. Panaskan 3/4 cawan minyak dalam kuali. Goreng bawang putih dan bawang merah hingga perang, angkat dan toskan. Goreng pula cili kering hingga perang, angkat dan toskan. Cedok keluar minyak hingga tinggal 2 camca besar dan goreng pula belacan hingga perang. Angkat dan toskan. Masukkan cili, bawang merah, bawang putih, belacan dan cekur dalam mesin pengisar, tuang sedikit air dan kisar halus. Alih dalam bekas, masukkan kacang kisar, jus asam jawa, gula dan garam secukup rasa. Kaca rata dan seimbangkan rasa.
3. PENYEDIAAN PECAL :- Susun bahan2 pecal dalam mangkuk sesuai, tuang kuah dan gaul rata. Hidangkan segera.



No comments:

Post a Comment