Saturday, October 23, 2010

Nasi Tomato

Salam hujung minggu semua….hari ini masak Nasi Tomato yang resepinya saya lupa lah saya ambil dari blog Mat Gebu ke dari blog Ummi Home Sweet Home….dari Mat ataupun Kak Ummi, saya ucapkan terimakasih dan ingin minta izin C&P resepinya disini….

Bahan-bahan:
5 cawan beras - cuci dan toskan
3 ulas bawang putih - dihiris
5 ulas bawang merah - dihiris
1 inci halia - dihiris
3 biji buah pelaga *
3 biji bunga cengkih *
1 inci kulit kayu manis *
2 kuntum bunga lawang *
1/2 cawan susu cair
4 biji tomato - dicincang
1/2 cawan tomato sos
2 sb majerin atau minyak sapi (saya gunakan minyak sapi)
garam secukup rasa
air (ikut sukatan beras 5 cawan jugak)
daun pandan disimpul atau daun sup dicincang (saya gunakan kedua-duanya sekali)

Cara-cara
1. Tumis bawang merah, putih, halia dan bahan2 yg bertanda * dgn minyak sapi hingga kuning dan naik bau.
2. Masukkan susu cair, tomato, tomato sos, garam dan air. Gaul rata dan biarkan sampai mendidih.
3. Masukkan beras & daun pandan/daun sup kemudian alihkan kedalam rice cooker dan masak seperti biasa. (hidupkan rice cookernya to cook lagi klu nasi belum masak betul)
4. Apabila nasi telah kering, kacau rata tapi jangan sampai nasi hancur.

* saya hidangkan nasi tomato nie dgn ayam masak merah. klu dapat masak dalca dan kerabu timun pun lagi bagus...dgn ayam masak merah aje pun dah sedap hehehehe

No comments:

Post a Comment