Wednesday, September 1, 2010

Sabsuka

Salam hari Rabu iaitu 22 Ramadhan 1431H semua....Hari ini kan saya masak masakan orang Arab iaitu Sabsuka untuk iftar...ini 1st time saya mencuba masak sabsuka nie, slalunya beli je...tapi slalunya klu beli kan sabsuka nie takde pula ditaburkan keju tapi kata teman sekerja saya klu orang arab masak dorang taburkan keju baru dibakar...nie resepi nie saya dapat dari teman sekerja saya lah nie...terimakasih ya kerana sudi berkongsi resepi dgn saya dan dapat pulak saya kongsi resepinya dgn pengunjung2 blog saya nie....marilah kita lihat resepinya....

Bahan-Bahannya
1 kilo daging cingang
5 biji bawang besar, dipotong dadu
4 ulas bawang putih *
halia sebesar ibu jari * (* dikisar)
4-5 sdm rempah bamia
1 botol tomato sos
3-4 biji tomato, dipotong dadu
sedikit daun ketumbar
sedikit daun pudina
4-5 biji telur
minyak sapi
mozarella cheese secukupnya
garam dan serbuk perasa secukupnya

(Sabsuka sebelum ditabur cheese dan dibakar)

Cara-Caranya

Goreng daging cincang dengan minyak sapi kemudian diketepikan dulu. Panaskan minyak sapi dan tumis bawang besar sehingga layu kemudian masukkan bawang putih dan halia yang telah dikisar. Setelah naik bau masukkan rempah bamia. Kacau rata klu perlu ditaruk air boleh ditaruk sedikit air. Setelah garing masukkan tomato sos, tomato, garam dan serbuk perasa. Gaul rata dan diikuti dengan masukkan daging cincang yang telah digoreng terlebih dahulu dan juga daun ketumbar. Setelah mendidih, renjiskan sedikit minyak sapi diatas masakan ini dan pecah kan telur. Biarkan telur setengah masak kemudian tuangakan kedalam loyang atau allimunium tray. Taburkan sedikit daun pudina dan mozarella cheese secukupnya dan bakar sekitar 10 min. Siap untuk dihidangkan. Sedap dimakan bersama roti....ikut citarasa masing2, roti perancis atau ban bakar boleh atau roti kosong pun boleh...Selamat mencuba.....

(Sabsuka setelah dibakar)

5 comments:

  1. Kak Ani!!!!!! Thank you.. thank you very much for the recipe!!!! I will so try this out!!!! Yay!!! (",)

    ReplyDelete
  2. No problem Ana...kak ani pun baru 1st time mencubanya tapi ternyata tidak mengecewakan...sedappppp...Ana try lah n taste it for yrself k...Klu ikut tekak kak ani mmg sedap :)

    ReplyDelete
  3. memang sedap.. anak dara saya da cuba... :).

    ReplyDelete
  4. Assalam kah rempah bamia tu aoa? Mana nak beli kak?

    ReplyDelete