Tuesday, September 28, 2010

Kurma Ayam

Salam sejahtera semuanya....minta maaflah ya semua...baru rehat raya pas tu rehat lagi...kali ini bukan apa, rehat untuk ulangtahun hari perkahwinan saya yang ke 18 tahun...Alhamdulillah saya dan hubby had a wonderful weekend gateway at Batam on the 25-26 sep 2010...Thks hubby...Semoga rumahtangga kita berkekalan hingga ke ahkir hayat mudah-mudahan hingga ke syurga hendaknya Amin....K alamak cerita panjang pulak nie...berbalik pada masakan hari ini...hari ini saya masak Kurma Ayam...resepinya saya ambil dari blog Bro Rozzan...tapi resepi bro rozzan gunakan daging, saya gunakan ayam sal anak2 suka sanngat dgn ayam...Bro Rozzan saya minta izin C&P resepinya ya....thks

Kurma Ayam
(Bro pakai daging saya gantikan dgn ayam)

Bahan-Bahan
1 ekor ayam (potong berapa ikut citarasa masing2)

Rempah Kisar
2 biji bawang besar (saiz besar) }
4 ulas bawang putih }
1 inci halia }….(kesemua bahan dikisar)
6 sudu besar (bumbung) rempah kurma -saya gunakan jenama BABAS
(dicampur dgn bahan kisar)

3-4 cawan air
300 gm santan pekat
garam secukup rasa
2 btg cili hijau
2 btg cili merah
3 biji kentang (dibelah dua atau empat)
3 biji tomato (dibelah dua)
sedikit daun ketumbar

2 inci kulit kayu manis
5 kuntum bunga cengkih
5 biji buah pelaga
secukup minyak masak + 1 sudu besar minyak sapi

Cara:
1) Panaskan minyak & m.sapi dalam periuk. Masukkan cengkih, pelaga, kayu manis bersama rempah kisar. Tumis sehingga rempahnya garing. Bubuh sedikit air jika perlu.
2) Kemudian, masukkan pula daging bersama 3 cawan air dan masak hingga daging ½ empuk. Seterusnya, masukkan santan pekat, kentang, cili hijau, merah, lebihan air tadi dan bubuh garam.
3) Masak lagi hingga daging empuk sepenuhnya. Masukkan pula tomato dan daun ketumbar . Kecilkan api dan biarkan selama lebih kurang 5 minit sebelum dimatikan api. Keadaan kuahnya mestilah agak pekat dan tidak cair.

No comments:

Post a Comment