Wednesday, September 8, 2010

Biskut Sarang Semut


Assalamualaikum semua....akhirnya selesai sudah pembikinan kuih2 dan biskut2 untuk raya tahun nie...ovenku officiallly close hehehehe....kesemuanya klu tak silap saya bikin 15 macam jenis/bangsa....itu pun my daughter bilang, bikin lagi lah ibu....ish ish ish sudahlah tempat kuih ibu dah tak cukup lagi lah, dgn rempeyek lagi, kacang goreng lagi, dan ada pula 3 ke 4 kuih dari adik ku....ha kau dah sampai 20 jugak tu ishhhhhhh banyaknya....tak sangka, bikin sikit sikit sikit, alih2 penuh satu meja.....k lah akan saya kongsi 1 persatu resepi2 koleksi kuih2/biskut2 raya untuk tahun ini 2010....bermula dari yg pertama hingga ke 15...InsyaAllah....k ini adalah biskut pertama saya iaitu Biskut Sarang Semut...Resepi nie mmg dah lama saya gunakan sejak dari bangku sekolah lagi....darimana saya dapat resepi nie sesungguhnya saya tak ingat....Marilah kita lihat resepi nya....

Bahan-Bahannya
6 oz mentega
4 oz gula icing
6 oz tepung gandum
4 oz tepung custard
1 sdt baking powder
1sdt esen vanilla
chocolate rice
paper cups

Cara-Cara
Pukul mentega dan gula sampai kembang. Kemudian masukkan esen vanilla. Sesudah itu masukkan tepung sedikit demi sedikit,kacau hingga sebati. Akhir sekali adunan itu hendaklah diparut dan dimasukkan ke dalam paper cup. Taburkan sedikit chocolate rice di atas setiap paper cup. Setelah itu bakar pada suhu 170-180C sekitar 10 minit atau sehingga masak.

No comments:

Post a Comment