Wednesday, September 8, 2010

Biskut Bintang Kejora


Kuih saya yang keenam adalah juga dari blog tiffinbiru... sebenarnya kan bila saya ternampak je kan biskut nie kat blog CMG saya terus terpikat dan pasti ingin mencubanya kerana Biskut Bintang Kejora nie menggunakan cereal honeystar dan cereal honeystar nie adalah feveret my boy yang bongsu tu....tiap2 hari klu anda semua nak tau apa yang die makan untuk sahur, itulah die honeystar itu lah saja tiap2 hari...terimakasih mat dan die suka biskut nie dan ianya pasti akan menjadi tarikkan kanak2.... Saya minta izin C&P resepinya kat sini ya...thks Mat

BAHAN-BAHANNYA :
110 gram mentega berkualiti tinggi (S.C.S, Anchor atau Golden Churn)
110 gram tepung gandum*
50 gram gula aising*
50 gram tepung kastard*
30 gram quaker oat, kisar halus*
30 gram nestum, kisar halus*
30 gram coffemate*(*A)
2 kuning telur
1/4 camca teh esen vanilla

BAHAN HIASAN :
Honey star secukupnya
Kuning telur untuk disapu

CARA MEMBUATNYA :

Putar mentega dengan gula aising hingga rata. Tambah kuning telur dan putar rata. Perlahan kan kelajuan, masukkan esen vanilla, dan juga bahan (*A), sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Gaul rata dan ketepikan sebentar.
Bahagi doh kepada 3 bahagian. Ambil satu bahagian, canai antara 2 keping plastik bersih setebal 0.5 cm, terap dengan acuan bentuk bintang. Alih dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
Sapu kuning telur pada permukaan biskut dan hias dengan 1 biji honey star (berbentuk bintang) tekan sedikit. Buat hingga selesai. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit, bergantung pada oven masing2.
Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara...selamat mencuba untuk semua...

No comments:

Post a Comment