Tuesday, April 5, 2011

Ayam Szechuan



Salam sejahtera dan apa khabar semua....bagaimana dengan hari anda semua hari ini baik2 saja kan, begitu lah hendaknya ya...untuk saya hari ini ada merasa kecewa sedikit disebabkan sesuatu tapi alhamdulillah semuanya sudah ok...ok lah berbalik kita pada masakan, menu untuk lunch hari ini ialah ayam 'Ayam Szechuan'...Resepi nie saya dapat dari Majalah Rasa keluaran bulan October 2008... Ayam Szechuan nie enak rasanya ala stail cina....disini saya sertakan resepinya sekali ok...


Bahan-Bahan

400gm ayam, dipotong

5 gm cili benggala hijau

5 gm cili benggala merah

100 gm bawang merah

3 gm bawang putih, dicincang

2 gm halia

5 gm cili kering

5 gm kicap cair

5 gm kicap pekat

5 gm stok ayam

5 gm cuka hitam (takde jadi saya gantikan air limau nipis)

5 gm sos tiram

2 gm gula

2 gm sos cili

2 gm minyak bijan

2gm tepung ubi

Garam secukup rasa




Cara Memasaknya

1. Perap ayam dengan garam dan tepung ubi. Ketepikan.

2. Di dalam bekas lain, masukkan kicap cair, kicap pekat, stok ayam, cuka hitam, sos tiram, gula, sos cili dan minyak bijan. Gaul mesra. Ketepikan.

3. Panaskan kuali dan goreng ayam yang telah diperap tadi hingga masak. Ketepikan.

4. Kemudian goreng pula bawang putih, bawang merah, cili kering, lada benggala merah dan hijau. Biarkan seketika sabelum dimasukkan ayam dan bahan yang telah digaul mesra. Biarkan mendidih.

5. Kemudian masukkan tepung ubi dan gaul mesra.

6. Sedia untuk dinikmati.



4 comments:

  1. Salam kunjungan, nanti singgah ke blog saya ye ;)

    ReplyDelete
  2. Terimakasih kerana berkunjung ke blog saya...InsyaAllah saya akan berkunjung ke blog anda :)

    ReplyDelete