Wednesday, March 30, 2011

Udang Masak Lemak Cili Padi





Selamat tengahari dan salam sejahtera semuanya...sudah lunch ke belum??? Saya masak apa utk lunch hari nie??? Ya lah nie lah nak share resepi lunch hari nie...Istimewa pasal bahan utamanya ialah hasil penangkapan saya sendiri waktu saya gi prawning semalam...ya lah tu UDANG...lunch hari ini ialah Udang Masak Lemak Cili Padi yang resepi saya ambil dari Majalah Rasa keluaran bulan Ogos 2010 dan mengikut apa yang dikatakan dalam Majalah ini, resepi yang mudah dan ringkas ini ialah khas dari IKEA tapi IKEA yg mana saya tak tau pulak...mari lah sama2 kita intai resepi nya...

Bahan-Bahan

500gm udang

1 biji kelapa, diambil santannya (saya pakai santan kotak je)

3 batang serai, diketuk (dititik)

3 helai daun kunyit

3 keping asam Garam dan gula secukupnya

Bahan Kisar

100gm cili merah

150gm cili padi

80gm bawang kecil

50gm bawang besar

50gm bawang putih

3sm kunyit hidup

3 biji buah keras


Cara Memasak

1. Didihkan bahan kisar bersama santan dan kacau rata.

2. Kemudian masukkan udang bersama serai, daun kunyit serta asam keping.

3. Tambah garam dan persa secukupnya.

4. Kacau sehingga pekat dan angkat.

5. Sedia dinikmati.


No comments:

Post a Comment