Monday, March 21, 2011

Condensed Milk Cupcakes

Selamat petang dan Salam sejahtera semuanya..Sudah beberapa hari tidak update blog kerana dari 18-20mar tu anak saya bertanding unruk 7th Sijori Pencak Silat Championship, jadi Ibu ayah Nya pun sibuk lah seharian di tempat pertandingan...mmg tak sia2 kerna Alhamdulillah anak saya mendapat pingat emas :) untuk makan ptg nie, Cuba buat Condensed Milk Cupcake...ishhhh sedap betul lah cupcake nie...tak bohong macam kek berkat orang kahwin gitu... Betul... Klu tak percaya silakan lah Cuba membuatnya..resepi nie saya cedok dari blog tiffinbiru. Terimakasih Mat, saya minta izin C&P resepi cupcake yg sedap nie kat blog saya :)))

Bahan-Bahannya
240 gram mentega berkualiti tinggi
240 gram tepung kek (tepung gandum pun ok)
1 1/2 camca teh baking powder
90 gram gula halus (mat guna 75g gram saja)
1 cawan susu pekat manis
4 biji telur gred A
1 camca teh esen vanilla
Secubit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)
Panaskan oven pada suhu 175C, satukan tepung gandum dan baking powder, gaul rata dan ayak. Campur garam halus dan gaul rata. Ketepikan.
Putar mentega bersama gula halus hingga rata dan kembang, masukkan susu pekat manis dan putar rata. Tambah esen vanilla.
Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata. Akhir sekali, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga sebati dalam adunan.
Sudukan 1/2 lebih sikit dalam setiap paper cup, bakar 25 minit atau hingga kuning keemasan.Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidangkan...

No comments:

Post a Comment