Thursday, December 2, 2010

Puteri Ayu

Salam petang Khamis semua...Maaf ya semua kerana kebelakangan ini saya kata orang tu tenggelam tenggelam timbul gitu...Ini pun resepi hari ini adalah resepi ulang tayang.... Hari ini saya bikin Puteri Ayu kerana ibu saya katanya teringin nak makan, maka tadi bikinlah Puteri Ayu yang semamangnya selalu saya gunakan resepi dari Mat Gebu..resepi dari Mat Gebu nie mmg POWER.....bagi sesiapa yg ingin mencuba silakan ya....Sekali lagi saya mohon maaf kepada pengunjung2 blog saya kerana sudah lama tak update blog....Saya akan cuba sedaya upaya untuk update dan memasukkan entry baru :-)

Bahan-Bahannya
1 biji telur gred A
80 g gula halus
80 ml pati santan
1/2 camca teh pes pandan
90 g tepung gandum*
1/2 camca besar tepung ubi*(*disatukan dan diayak)
1/2 camca teh ovallate
1 cawan kelapa parut
1 camca besar tepung jagung*
1/4 camca teh garam halus*(*digaul rata)
Cara membuatnya :
Sapu rata acuan kuih puteri ayu dengan sedikit minyak masak kemudian masukkan 1 camca teh parutan kelapa dan tekan sampai padat. Ketepikan. Putar gula dan ovallate hingga rata. Masukkan telur dan putar hingga kembang. Masukkan pes padan dan gaul rata. Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan santan hingga habis. Gaul hingga sebati. Sudukan ke dalam acuan yang telah diisi dengan kelapa tadi. Kukus atas air mendidih selama 15 minit. Angkat, sejukkan sebentar dan keluarkan dari acuan. Boleh dihidangkan....Menghasilkan kurang lebih 24 biji puteri ayu..."

2 comments:

  1. Salam Aini,
    Cantik dan gebu je kuih putri ayu ni...seayu tuan punya yg membuat kuih ni........

    ReplyDelete
  2. Salam Yatie,
    Mana tak gebu yatie, kan resepinya dari Mat Gebu...resepi mat nie mmg power lah yatie...ayu seperti tuan punya kuih nie ke....Alhamdulillah, ishhhh malulah...anyway terimakasih yatie...blog nie tercipta pun atas saranan yatie kan :)

    ReplyDelete