Thursday, December 2, 2010

Pudding Milo

Salam Jumaat semua....Semalam saya sempat menyinggah ke rumah CMG dan terlihat Pudding Milo yg dibuat mat.....Ishhh Ishhh Issshhh mmg membuat saya begitu tergoda...dpt saya bayangkan yg pudding milo turun ke tekak saya....mcm dah dpt dirasa keenakkan dan kesejukkannya...apa lagi tu lah ni dok bikin....mat pakai ceri untuk hiasan tapi kat umah tadi takde ceri, ada tembikai (semangka) pun jadilah untuk hiasan...terimakasih Mat Gebu...Mat saya minta izin C&P resepinya kat blog saya ya.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 camca besar penuh MILO*
1/2 cawan air panas mendidih*(*dibancuh hingga larut)
200 ml susu sejat IDEAL
1/2 camca teh esen vanilla
625 air*
100 gram gula pasir*
5 gram serbuk jelly konnyaku*(*disatukan dan kacau dengan whisk hingga larut)
Susu sejat sebagai kuah
Serbuk milo sebagai hiasan
Ceri merah sebagai hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

Jerang bahan2 yang disatukan tadi hingga mendidih, kacau sentiasa. Letak esen vanilla kacau lagi dan alihkan dari api.
Masukkan susu cair dan milo yang telah dibancuh dengan air panas tadi, kacau rata2 dengan whisk hingga semua sebati. Tuang dalam bekas kesukaan, terpulang bekas kecil atau besar.
Biar hingga hilang wap panas dan simpan dalam peti sejuk selama 1 jam atau hingga beku. Keluarkan dari acuan, curah sedikit susu sejat, tabur serbuk milo dan hias dengn ceri merah sebelum dihidangkan...

No comments:

Post a Comment