Monday, December 27, 2010

Apam Comel Inti Kelapa




Salam semua... terlebih dahulu saya ingin meminta maaf kerana dah lama tak update blog pasal skrg saya selalu ulang-alik hospital kerana ibu lagi dlm rawatan.... nie tadi ada bikin sedikit Apam Comel Inti Kelapa yang resepinya saya ambil dari Lilydvalley@myresepi.com dan dah lama juga saya simpan tapi belum mencubanya....jadi tadi bikin lah tapi tak pakai inti pasal anak2 tak suka sgt inti kelapa, mereka lebih suka kosong....bagi sesiapa yg ingin mencubanya silakan lah....terimakasih kepada tuan yg punya resepi kerana sudi berkongsi resepi ini....



Bahan-Bahan

3 biji telur (dari peti sejuk)

275gm tepung gandum/tepung kek

220gm gula halus

150gm susu segar/UHT

3 sdt baking powder

1 sdt ovallete



Inti Kelapa

kelapa parut putih

gula merah

1 sdt tepung jagung (dibancuh dgn 1 sdm air)

2 helai pandan (dipintal dan diikat)




Cara-Cara

- Masukkan semua bahan apam ke dlm mangkuk.

- Pukul menggunakan mixer pada kelajuan maxima selam 6-8 min.

- Bahagikan kepada beberapa mangkuk & titiskan pewarna mengikut citarasa masing2 (saya gunakan warna asli dan merah jambu, jadi dua warna sahaja)

- masukkan setiap warna ke dlm piping bag (atau bag plastik yg bersih)

- Pipe kan sedikit adunan ke dlm mangkuk kertas yg telah disusun didlm acuan.

- Masukkan inti kelapa (buat kali ini saya tak gunakan)

- Pipe kan lagi adunan yg berlainan warna sehingga 3/4 penuh.

- Kukus didalam kukusan yg telah dipanaskan selama 10-15min



Untuk Inti Kelapa

- Campurkan semua bahan dan masak diatas api kecil sehingga kering/masak.

-Untuk memudahkan, inti boleh disediakan terlebih dahulu dan bulat2kn.



Note - Inti kelapa boleh digantikan dgn apa2 perisa filling atau jem....


No comments:

Post a Comment