Saturday, November 13, 2010

Puding Roti Bersos Kastad

Assalammualaikum....apa khabar semua??? moga2 semuanya dalam keadaan sihat sejahtera..... lama betul saya tak berblogging dan saya ingin mohon maaf ya kepada pengunjung2 blog saya kerana sudah lama tidak ada entry baru soalnya sudah selama 14 hari saya naik turun hospital....hospital tu dah mcm menjadi rumah kedua saya....Ibu saya dimasukkan ke hospital lepas tu melalui operasi dan sekarang Alhamdulillah sudah pulang ke rumah saya...bila kat rumah baru lah ada masa sedikit boleh di selit untuk masukkan entry...Ini adalah entry tertunda iaitu Puding Roti Bersos Kastad....ianya dibikin sebelum ibu saya di masukkan ke hospital...resepi nie saya ambil dari Majalah Rasa keluaran bulan November 2010...Marilah sama2 kita semak resepinya ya.....

Bahan-Bahan
1 buku roti saiz kecil
400ml susu cair
15gm kismis hitam (saya gantikan dgn coklat rice pasal anak2 tak suka kismis)
3 biji telur
4 sdm gula
3 sdm mentega
2 sdm tepung kastad
Bahan Sos Kastad
400ml susu cair
4 sdm gula
2 sdm tepung kastad
1 sdm esen vanila
1/2 sdm tepung jagung
Pewarna kuning secukupnya
Air secukupnya
Cara Memasak
1. Griskan sedikit mentega pada tin/loyang pembakar.
2. Kemudian susunkan roti di dalamnya.
3. Taburkan kismis hitam (saya gunakan cokla rice) untuk lapisan pertama dan tutupkan dengan roti. Lakukan secara bertindan satu demi satu lapisan sehingga menjadi empat lapis. Ketepikan.
4. Seterusnyasatuka susu cair, tepung kastad, mentega, telur dan gula di dalam mangkuk adunan. Pukul sehingga kembang.
5. Setelah itu, tuangkan adunan tadi ke dalam loyang pembakar berisi roti dan lenyekkan mentega yang berketul di atas permukaan roti.
6. Kemudian bakar di dalam oven bersuhu 200C selama 30 minit.
7. Untuk membuat sos kastad pula, satukan tepung kastad, susu cair, esen vanila dan gula di dalam periuk dan didihkan sehingga larut.
8. Setelah itu, masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air untuk memekatkan sos dan tambahkan pewarna kuning secukupnya.
9. Akhir sekali, hidangkan puding roti tadi bersama sos kastad. Enak dnikmati sejuk-sejuk.

No comments:

Post a Comment