Monday, August 15, 2011

Tauhu Goreng Berempah Berkeju


Selamat malam semuanya... Malam ini saya tidak akan bercerita panjang soalnya besok pagi kerja dan pukul 2pagi dah nak bagun... Disini hari ini, saya ingin berkongsi apa yang dibuat untuk Iftar tadi, ianya tersangatlah sedap, something different for me. Dari mula saya beli Majalah Rasa keluaran bulan Julai nie mmg saya sudah tertarik sgt dan mmg pasti akan mencubanya... Jadi tu lah tadi dok mencuba dan sesungguhnya saya tidak menyesal dan pasti bagi sesiapa yg mencubanya tidak akan menyesal... Bagi sesiapa yg ingin mencubanya sila lah intai resepinya ya....

Bahan-Bahan
2 keping tauhu - dibelah dua
1 keping keju chedar - dipotong dua
2 ulas bawang putih*
5cm kunyit hidup*
1 sudu makan ketumbar*
1 sudu makan jintan manis*
1 sudu makan jintan putih* (* ditumbuk lumat)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara Memasak
1. Perapkan tauhu bersama bahan yang ditumbuk lumat dan garam secukup rasa selama 30 minit.
2. Panaskan kuali dan goreng tauhu sehingga kekuningan. Angkat dan toskan.
3. Akhir sekali, lapiskan tauhu dengan keju chedar dan sedia untuk dimakan.

*Rempah ratus yang diperap bersama tauhu ini memberikan rasa yang lebih enak hmmmmmm

1 comment:

  1. Salam..hi kak..first time nampak resepi ni..memang unik..hihi

    ReplyDelete