Thursday, October 21, 2010

Ayam Percik Kuda Kepang

Salam sejahtera semua... hari ini saya cuba bikin Ayam Percik Kuda Kepang yg saya ambil resepinya dari Majalah Rasa keluaran bulan Jun 2010 (kenapa agaknya namanya Kuda Kepang ehhhh hmmmm) Klu ikut resepi nie ayam nya nnt harus dibakar tapi saya tak bakar, saya masak je seperti biasa... klu ada yg mau mecuba, silakan....

Bahan-Bahan
4 ekor ayam, dibelah dua (saya gunakan dua ekor je, dipotong 8)

Bahan Kuah
20 biji bawang merah*
50gm halia*
5sm lengkuas*
4 biji buah keras* (* dikisar)
3 batang serai, diketuk
2 sdm cili boh
1/2 sdm halba
625ml santan pekat
garam scukup rasa

Cara-Cara
1. Satukan bahan kuah di dalam periuk dan didihkan. ( saya tumiskan bahan kuah dgn sedikit minyak)
2. Masak sehingga kuah menjadi pekat dan masukkan ayam.Pastikan ayam dimasak separuh masak. Angkat (tapi saya masak sehingga ayamnya masak, kacau rata dan sedia untuk dhidangkan) bagi sesiapa yg ingin membakar ayamnya boleh meneruskan step seterusnya
3. Akhir sekali, bakar ayam di atas bara arang dan percikkan lebihan kuah tadi. Kaup balikkan ayam sehingga masak sepenuhnya.
4. Sedia untuk dihidangkan.

No comments:

Post a Comment